Η αλήθεια για τα βασικά λάδια των λιπαντικών

Ορυκτέλαια vs. Συνθετικά vs. Ημισυνθετικά

Ρωτήστε οποιονδήποτε γνώστη πετρελαιοκινητήρων εάν όλοι οι κινητήρες είναι ίδιοι και προετοιμαστείτε για μία μακρά συζήτηση…

Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες, συντηρητές ή χειριστές στόλων οχημάτων, όταν αρχίζουν την συζήτηση για το ποιό λάδι κινητήρων είναι καλύτερο για την συντήρηση και προστασία των κινητήρων τους, έχουν διάφορες, διαφορετικές απόψεις, αυτό δε οδηγεί πάντοτε σε μακρές ατέλειωτες συζητήσεις. Θα ήταν λογικό συνεπώς, κάποιος να έλεγε ότι υπάρχουν σημαντικές διαφορές ανάμεσα στα λάδια που υπάρχουν σήμερα διαθέσιμα στην αγορά.

Με την απορία ή την ερώτηση «είναι κατάλληλα τα λάδια μεγάλης χρονικής διάρκειας, για την λίπανση και την προστασία των κινητήρων;» να είναι ακόμη αναπάντητη, η επιλογή του κατάλληλου λαδιού κινητήρα, γνωρίζοντας ακόμη περισσότερο τις διαφορές που αυτά μεταξύ τους έχουν, είναι πάντοτε ένας μεγάλος πονοκέφαλος.

Θέλετε να προστατεύσετε τον ακριβό σας εξοπλισμό, την επένδυσή σας, αλλά δεν αντέχετε να κάνετε λάθη που κοστίζουν ακριβά.

Μια άλλη ερώτηση που συχνά ακόμη γίνεται, είναι «είναι άραγε τα συνθετικά λάδια καλύτερα από τα ορυκτέλαια;».

Ακόμη δε, «πώς συμπεριφέρονται τα ημι-συνθετικά λάδια» σε σχέση με τα άλλα δύο;

Η πρώτη «πρόκληση» είναι να αναρωτηθείτε «γιατί δημιουργήθηκαν τα συνθετικά λάδια;»

  • Οι στόλοι οχημάτων «απαιτούσαν» μεγάλα χρονικά διαστήματα αλλαγών, με καλύτερη παροχή προστασίας από την φθορά, που δεν θα επηρέαζε την διάρκεια ζωής του κινητήρα. Τα συμβατικά λιπαντικά δεν είχαν την δυνατότητα να παρέχουν τα ζητούμενα αυτά – έτσι προέκυψαν τα συνθετικά.
  • Εφ’ όσον οι μεγάλες χρονικά αλλαγές λαδιών επιτυγχάνονταν με ασφάλεια, τότε οι κατασκευαστές λιπαντικών πουλούν λιγότερο λάδι. Εάν έχεις μείωση του όγκου της ζήτησης λαδιού, τότε σίγουρα χρειάζεται να ζητάς υψηλότερες τιμές για το προϊόν σου. Τα συνθετικά λάδια προσέφεραν την ευκαιρία για κάτι τέτοιο, επιτρέποντας έτσι το να μην χαθούν ήδη υπάρχοντα «έσοδα».

Έχουν τα συνθετικά λάδια μειονεκτήματα; Υπάρχουν προβλήματα; Μήπως τα ορυκτέλαια έχουν κάποια προτερήματα έναντι των συνθετικών; Και τέλος, είναι όλα τα ορυκτέλαια ίδια μεταξύ τους; Πολύ καλές ερωτήσεις, που χρειάζονται όμως απαντήσεις.

Τα συνθετικά λάδια θεωρητικά, πρέπει να είναι σημαντικά καλύτερα, συγκρινόμενα με τα ορυκτέλαια. Προσέξτε:

  • Ένας από τους μεγάλους παραγωγούς λαδιών κινητήρων, είπε πρόσφατα σε ομιλία του: «τα συνθετικά λάδια δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται στους κινητήρες για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα. Ένα συνθετικό λάδι θα πρέπει να αλλάζεται στο ίδιο χρονικό διάστημα με ένα ορυκτέλαιο. Ο λόγος είναι ότι τα πακέτα προσθέτων που χρησιμοποιούνται είναι τα ίδια μεταξύ τους και αυτά φθείρονται στο ίδιο χρονικό διάστημα»

Στην πραγματικότητα, αυτό που λέει η παραπάνω πρόταση είναι ότι η απόδοση του συνθετικού λαδιού «κρύβεται» πίσω από την ανικανότητα του βασικού λαδιού να «κρατήσει» σε ισορροπία το πακέτο των προσθέτων του, για μεγάλο χρονικό διάστημα. Τα πρόσθετα των λαδιών κινητήρων είναι εξαιρετικά σημαντικά για την λειτουργία τους, με πάρα πολλές παραμέτρους, όπως για παράδειγμα τα πρόσθετα καθαρισμού του κινητήρα, τα πρόσθετα για την διατήρηση των μολυντών σε αιώρηση, τα αντι-αφριστικά πρόσθετα, τα αποτρεπτικά διάβρωσης και πολλά άλλα.

Πάρα πολλοί κατασκευαστές λαδιών, χρεώνουν υψηλότερη τιμή για τα συνθετικά τους λάδια, αφού όμως χρησιμοποιούν το ίδιο πακέτο προσθέτων, με αυτό που χρησιμοποιούν για τα συμβατικά ορυκτέλαια.

Στην ουσία δεν παίρνεις αυτό για το οποίο πληρώνεις…

Σε έντυπο μεγάλης εταιρείας λαδιών κινητήρων αναφέρεται ότι: «τα συνθετικά (poly-alpha-olefin) λάδια, κατασκευάζονται από ειδικές ολεφίνες κάτω από ειδικές διαδικασίες πολυμερισμού τους. Από την στιγμή που οι χημικές ενώσεις τους, μπορούν να είναι επιλεγμένες και ελεγμένες κατά την διαδικασία παραγωγής τους, τότε τα λάδια αυτά (synthesized hydrocarbon fluids) είναι σχεδόν ίδια σε χημική σύνθεση, με τα παραφινικής βάσης, που παρέχουν καλύτερη και μεγαλύτερη χημική σταθερότητα και προστασία, από τα λάδια που περιέχουν αρωματικούς υδρογονάνθρακες, η ναφθενικές ενώσεις.»

Η θέση του εντύπου αυτού «δένει» απόλυτα, με αυτό που οι περισσότεροι κατασκευαστές λαδιών δεν θα σας πουν:

Προσπαθούν να φτιάξουν συνθετικά λάδια «προσιτού κόστους» που σχεδόν θα μοιάζουν με τα 100% παραφινικής βάσης.

Τα βασικά λάδια είναι είτε αρωματικά (αρωματικοί υδρογονάνθρακες), ναφθενικής βάσης, παραφινικής βάσης, είτε τέλος, αποτέλεσμα κάποιας ανάμειξης των τύπων αυτών.

Θα πρέπει λοιπόν να αναρωτηθείτε «Να προτιμήσω ένα λάδι συνθετικής βάσης που θα είναι σχεδόν σαν παραφινικής βάσης, η απλά, να προτιμήσω και να ζητήσω ένα λάδι 100% παραφινικής βάσης;» (τα λάδια αυτά υπάρχουν στην αγορά…)

Όσον αφορά τα ημι-συνθετικά λάδια, (αυτά δηλαδή που είναι από ανάμειξη συνθετικού βασικού λαδιού, με ορυκτέλαιο) σε αυτά κατέφυγαν οι κατασκευαστές όταν ανεγνώρισαν ότι θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το ορυκτέλαιο που «θα κρατά» το πακέτο προσθέτων σε καλύτερη ισορροπία και μετά να αναμείξουν το λάδι με το συνθετικής βάσης, με σκοπό να έχουν έτσι και την μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.

Μια πρωτότυπη προσέγγιση, σίγουρα τέτοια που σου επιτρέπει να έχεις υψηλότερη τιμή πώλησης ανά λίτρο, από την στιγμή που αυτό έχει συνθετικό λάδι.

Αλλά, αναρωτηθείτε, δεν είναι καλύτερα να «παραμείνω» στο λάδι που είναι 100% παραφινικής βάσης;


Επικοινωνήστε με την Lubrication Engineers (LE) για όποιες ερωτήσεις η σχόλια έχετε σχετικά με το άρθρο αυτό, η με όποιο θέμα σχετιζόμενο με την λίπανση κινητήρων έχετε.

Η Lubrication Engineers A.E., θυγατρική εταιρεία της Lubrication Engineers International A.G., διαθέτει πλήρη σειρά λιπαντικών, καθώς και προγράμματα συντήρησης κινητήρων, για κάθε τύπο η μέγεθος στόλου οχημάτων, εντός και εκτός δρόμου.